Pronar to polski producent ciągników rolniczych oraz maszyn rolniczych i komunalnych z siedzibą w Narwi w województwie podlaskim (34 km od Białegostoku).
Firma Pronar rozpoczęła swoją działalność w 1988 roku. W początkowym okresie zajmowała się głównie eksportem artykułów rolno-spożywczych do krajów byłego Związku Radzieckiego a następnie firma zaczęła montaż białoruskich ciągników MTZ-80 ze sprowadzanych z Mińskiej Fabryki Traktorów podzespołów. Z biegiem lat zaczęto wprowadzać nowe typy ciągników o różnych mocach. Importowane zespoły i części zastępowano produkowanymi w kraju, a dotychczasowy montaż przeobraził się w produkcję.
Oprócz ciągników rolniczych firma w 2003 roku rozpoczęła seryjną produkcję przyczep rolniczych oraz specjalistycznych (m.in. do przewozu zwierząt, transportu drewna) o ładowności od 2 do 23 ton oraz rozrzutników obornika. Pronar specjalizuje się również w produkcji sprzętu komunalnego (ciągniki komunalne, przyczepy komunalne, zamiatarki, pługi odśnieżne, posypywarki piasku, ładowacze czołowe z pełnym alternatywnym wyposażeniem).
W roku 1997 zaczęto produkować koła tarczowe (a później kompletne koła ogumione) do pojazdów wolnobieżnych, ciągników oraz maszyn rolniczych, budowlanych, drogowych transportowych, komunalnych itp.
Opis produktu
Opis produktu
Opis produktu Obręcz koła przedniego napędowego 9x24 stosowana w ciągnikach Zetor Proxima i Forterra to wytrzymała stalowa felga przeznaczona do pracy w osi przedniej 4WD. Odpowiada za stabilne osadzenie opony, przeniesienie obciążeń terenowych oraz prawidłową pracę układu jezdnego. Konstrukcja wzmacniana zapewnia odporność na uderzenia i duże siły boczne.
Specyfikacja techniczna – Typ: obręcz koła przedniego napędowego – Rozmiar felgi: 9x24 – Przeznaczenie: opona 9.00-24 – Zastosowanie: oś przednia 4WD, układ jezdny – Materiał: stal tłoczona, obręcz wzmacniana – Montaż: mocowanie na zaczepy/stopki felgi, standard Zetor/Carraro – Wykończenie: lakier proszkowy odporny na korozję
ciągniki Zetor Forterra – 8641 – 9641 – 10641 (wybrane wersje osi Carraro)
Zalety produktu (charakterystyka) – wysoka wytrzymałość na obciążenia dynamiczne – zgodność montażowa z osiami Zetor/Carraro – odporność na odkształcenia i uszkodzenia terenowe – równomierne rozłożenie sił przenoszonych przez oponę – trwała powłoka zabezpieczająca przed korozją
Porada serwisowa Przed montażem sprawdź czystość stopki opony i powierzchni styku felgi. Podczas zakładania stosuj odpowiedni smar montażowy i zawsze dociągaj śruby koła krzyżowo. Po pierwszych 10 godzinach pracy kontroluj moment dokręcenia dla pewności osadzenia.
Objawy uszkodzenia lub zużycia – pęknięcia lub odkształcenia obręczy – trudności z właściwym doszczelnieniem opony – nadmierne bicie promieniowe lub boczne – nienaturalne wibracje podczas jazdy
Skutki zaniedbania wymiany – ryzyko zsunięcia opony pod obciążeniem – uszkodzenie piasty lub łożysk koła – pogorszenie stabilności ciągnika w terenie – zwiększone ryzyko awarii układu jezdnego